اکبر صحرایی در گفتگو با خبرنگار حیات در سالروز جلال آل احمد در مورد این نویسنده بیان داشت: جلال توانسته در ادبیات معاصر ایران بسیار جریانساز و تاثیر گذار باشد در واقع این نویسنده مطرح یک آخوندزاده طلبه بود که با تحولات ایران اشغالشده آن زمان توسط روسیه و انگلیس، تغییر رویه داد و جذب حزب توده شد، اما در ادامه برگشت و توانست آثاری ماندگار خلق کند که دامنه تأثیرش تا به امروز ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: جلال آل احمد در خاطراتش نوشته وقتی داشتیم در خیابانهای تهران با جوانان تظاهرات میکردیم، دیدم کامیونهای ارتش روس ما را حمایت میکردند و هوای ما را داشتند من در آن لحظه از خودم پرسیدم من کجا ایستادهام؟ رفتم در کوچهای و با خودم خلوت کردم که منِ جلال، چرا باید شعاری بدهم که حامی آن سربازان روس هستند؟!
نویسنده کتاب «حافظ هفت» آثار جلال آل احمد را به سه دسته تقسیم کرد و ادامه داد: دسته اول آثار فلسفی و روحانی این نویسنده است که کتاب «خسی در میقات» در این دسته جای میگیرد. دسته دوم آثار سیاسی او هستند که در آنها حوزه روشنفکری را به نقد و چالش میکشد و دو اثر «غربزدگی» و «در خدمت و خیانت روشنفکران» در این دسته جای میگیرد که با نوشتن این آثار باعث شد دوستان این نویسنده راهشان را از او جدا کنند و شروع به تخریب وی کردند. دسته سوم که تا امروز هم مخاطبان زیادی دارد مجموعه داستانها و داستانهای بلند او مثل «زن زیادی»، «دید و بازدید» و «مدیر مدرسه» است.
صحرایی در مورد ویژگی خاص زبان و نثر این نویسنده تاکید کرد: تاریخ ادبیات کشورمان مدیون زبان و سبک جلال آلاحمد است. چرا که زبان ساده، سلیس و منتقدانه او تأثیر بسیار زیادی بر روی نویسندگان معاصر گذاشت که تا به امروز هم این تأثیرگذاری را به خوبی در آثار نویسندگان می بینیم.
نویسنده «کتیبه ژنرال» نثر خود را متأثر از شیوه نویسندگی جلال آل احمد دانست و گفت: تا پیش از این نویسنده، نوشتههای نویسندگان، بهخصوص نوقلمها درگیر پیچیدگی، نامفهومی و دوپهلو گویی بود که در پی ورود ترجمه ادبیات غرب بر ادبیات ما سایه انداخته بود، اما جلال آل احمد با زبان ساده و محاورهایاش رقیب نثر غرب شد و ساده نویسی را در میان نویسندگان کمرنگ کرد.